forfatterøkonomi

Tør du sælge – tør du lade være?

Hvornår skal vi som forfattere kunne sælge, og hvordan skal vi lade være?
Når vi taler om PR, kan man godt risikere at ryge over i en salgstankegang. Men for at kunne få medieomtale er du faktisk nødt til at lægge salgskasketten væk. Det kan være, at det lyder paradoksalt i dine ører – for måske er den eneste grund til, at du laver PR er, at du håber, at det vil kaste noget salg af sig? Det kan også virke paradoksalt, fordi PR minder om salg. Det er lidt den samme energi, man skal have frem. Man skal være selvsikker, udadvendt og hurtig.

Men

Hvis du er sælgende, når du laver PR, så minimerer du chancerne for medieomtale. Journalister er på arbejde for den gode historie, de er ikke en del af forfatterens salgsapparat.
Jeg har flere pressetekster bliver kasseret, fordi de ikke var skarpe nok, men også tekster der var FOR skarpe og flotte. Din pressetekst skal ikke være en del af en flot slagskampagne. Alt det er meget mere velegnet til boghandleren, som jo lever af at sælge bogen.



Når du sender en pressetekst til et medie så sørg for at fremhæve historien. Det betyder ikke, at du ikke må nævne din bog, men sørg for at det er den gode historie, som I taler om.

Salg må gerne (skal) føles okay
Mange forfattere har et kompliceret forhold til salg. Og netop hvis man ikke bryder sig om salgssituationer, kan samtalen risikere at blive lidt for hurtig og dermed ikke særlig rart. Man kan sammenligne det med en person, der stopper dig på gaden og spørger, om du vil købe. Det er aldrig rart. Men heller ikke nødvendigt. Hvis du derimod stille og roligt går frem i en købsproces, så giver det ikke de ubehagelige situationer. Derfor starter man altid en købsproces ud med at sikre sig, at der er en indledende og fælles interesse. Den begynder med, at du selv holder af dit produkt og står ved det.

Forfattersalg kan være alt fra messesalg og SoMe til salg af foredrag. Start med at lære din modtager at kende og kom tættere på det, der er relevant. Hvis der er tale om et foredrag, så start med at spørge, hvordan stedet booker foredrag (med mindre du selvfølgelig allerede ved det). Når der er etablere en dialog, og interessen er der, så går du videre i dialogen og går skridt for skridt videre med stedets booking af dit foredrag. Det kan fx være, at du får lov at sende noget skriftligt til dem og laver en aftale om at ringe tilbage. Giv gerne noget ”social proof” på en måde, der falder naturlig. Det kan fx være, at du lige har holdt et foredrag et andet sted. Og fortæl så hvorfor det er relevant for biblioteket eller højskolen også at booke foredraget.

Tag alt det der smart i en fart ud af salg og PR, så du kan være i det. Og din kunde kan være i det.

Det hele handler om at være nærværende og tilpas i samtaler, hvor din bog er i spil.

Scroll til toppen