6 grunde til at lave forfatter-PR

Medieomtale giver kendskab til din bog. Desuden er PR branding af dig som forfatter. 
 
Det kræver en del af lave PR for din bog. Men det er også et vigtigt arbejde, der får din bog bredere ud. Læs her 6 grunde til at lave PR som en del af din bogudgivelse. 
 

1) Der er større chance for at komme i medierne, end du tror  
Krøl din pressemeddelelse sammen. I stedet skal du tænke medieomtale bredere. Se hvor mange temaer, der ligger i bogen som fx ensomhed, familierelationer, afhængighed eller barnløshed. Vælg det emne, du har mest lyst til at tale om og/eller har flest holdninger til og skriv pressetekst ud fra nyhedskriterierne. Så har du din mediehistorie, og skal i gang med at finde et medie, hvor du kan vinkle historien ind. 
 
2) Synlighed 
Omtale i medierne giver læsere mulighed for at høre om din bog. Samtidig har du selv mulighed for at sprede omtalen på fx sociale medier og din hjemmeside. PR har større betydning end du måske lige tror og kan være et parameter for boghandlere, bogbloggere og andre du gerne vil nå ud til. 

3) Anerkendelse 
Medieomtale er medvirkende til at få dig til at stikke op i medielandskabet som forfatter. Det er langt fra alle forfattere, som kommer i medierne, og det forudsætter, at man har noget spændende på hjerte for at komme igennem nåleøjet. PR er et skulderklap, der gør dig skarp på din bog. Det kan du bruge til at bringe din bog nye steder – fx til at holde et foredrag eller deltage i et event. 

4) Din medieomtale bidrager til din selvforståelse som kunstner 
Når du giver interview, bliver du nødt til at formulere klart, hvad du mener om det temaer i bogen. Du har sikkert brugt mindst et år på at skrive bogen. Nu skal du koge ned, hvad du vil sige om det eller de emner, der er i fokus. I mødet med journalisten og dine læsere bliver du skarpere på din bog, og det vil have positiv betydning for din position som forfatter.  

5) PR spreder sig som ringe i vandet 
Når din bog bliver omtalt vil det sprede sig på sociale medier og fra mund til mund. Der er ikke noget bedre købselement end at få en anbefaling fra en god ven, eller en som man følger på sociale medier. Sørg for at en masse forskellige bogbloggere anmelder din bog. De vil lægge vægt på hver sine passager/temaer i bogen, som vil appellere til forskellige typer af læsere. 

6) PR er en del af din branding 
Når du giver interview og får omtalt din bog, så er det en del af din branding. Læserne får et indtryk af, hvilken forfatter du er. Mange forfattere ønsker at bogen skal tale for sig selv, men man kan ikke komme udenom at dit brand har betydning for bog og salg. Det er ikke altid at omtale leder direkte til salg, men branding er én af mange indsatser for at skabe det forfatterskab, du drømmer om. 

Scroll til toppen