Hvordan gør du din mediehistorie til en skarp pressetekst?

Du har fundet en god ide til en mediehistorie, og nu skal den skrives. Men hvordan? 

Din pressetekst skal være skrevet efter “nyhedstrekanten”. Det er en journalistisk model, hvor du hele tiden skriver det vigtigste først. Hvis du sammenligner med skoleopgaver eller akademiske tekster, så skal du vende bøtten. Forestil dig hele tiden, at journalisten er ved at klikke væk. Hvad MÅ journalisten vide, som det første, hvis hun eller han ikke læser mere?  

Du kan også tænke det sådan, at du skriver presseteksten som en avisartikel. Jo tættere dit pitch er på journalistens sprog og opbygning, jo nemmere er det for journalisten at se din historie ind i sin egen kontekst. 

Start med en fængende overskrift 
Læg ud med at skrive en overskrift som overrasker, gør nysgerrig og får journalisten til at læse videre.  

Du sletter den sikkert mange gange under vejs, men start alligevel der. Den sætter dig i gang, og du bliver mere klar over, hvor teksten bevæger sig hen. 

Overskriften skal indkapsle det, som din mediehistorie handler om. Ikke noget med “Ny bog om [indsæt dit tema]”. Nej, gør det mere fortællende. Leg med ordene. Skriv det som var det en avisoverskrift eller brug det bedste citat i pitchet. 

Så kommer du til manchetteksten/underrubrikken  
Læg mange kræfter i manchetteksten, der er et resume af din mediehistorie. På mange måder kan denne tekst i princippet være dit pitch. Når du ringer op til en journalist, så vil du finde et godt afsæt til dit telefonmanuskript i manchetteksten.  

Resten af din tekst skal fortælle mere om din medievinkel (husk den omvendte nyhedstrekant). Så kom ind på vigtige elementer der fortæller, hvorfor andre vil kunne have glæde af din nyhed. 

Sørg hele tiden for at holde bolden på nyhedsvinklen – ikke på din bog. Og hvis du ligefrem begynder at tale om din bog i rosende vendinger, så er journalisten ude. 

Gør dig umage med sproget 
Dit sprog er selvfølgelig sprudlende … men det også vigtigt, at historien er konkret og præcis. Selvom du bruger et levende sprog, så skal det ikke være så kreativt, at journalisten skal gøre sig umage med at finde den gode historie. Hvis din pressetekst er velformuleret kan journalisten se, at du også vil være sprogligt skarp i et interview. 

Gør det kort 
Dit pitch skal være kort – max 1 A4-side (men sæt teksten direkte ind i mailen) og har du mange afsnit, så giv nogle af afsnittene en mellemoverskrift (mellemrubrik), der giver lyst til at læse videre.  

Har du andet materiale end din pressetekst (fx pressefotos eller cover), så vedhæft det eller lav link til en dropbox. 

Slut af med kontaktoplysninger så journalisten nemt kan komme i kontakt dig. 

Scroll til toppen