9 gode råd til at skabe opmærksomhed om din bog

Her har du 9 råd, når du giver forfatterinterview. Det handler om, hvordan du får åbnet døren til redaktionerne, og hvordan du kan bruge omtalen i dit videre PR-arbejde for bogen. 

  1. Find din mediehistorie et sted mellem dig og din bog. Det kan være et af temaerne fra bogen. Sørg for at koble din mediehistorie naturligt til bogen, men sørg også for, at presseteksten ikke sælger din bog. 
  1. Skriv pitch som en journalistisk tekst med vægt på nyhedskriterierne og den omvendte nyhedstrekant. Overskriften skal overbevise journalisten om, at din historie passer til mediet.  
  1. Research på mediet og find ud af, om de skriver om dit emne. Tænk din historie ind i den kontekst, så det passer til mediets publikum. Jo mere du skriver til medie, jo større chance er der for at journalisten griber din historie.  
  1. Målret din henvendelse. En pressetekst sendes til et medie. Hvis de takker nej, kan du gå videre til et andet medie. Tjek om presseteksten skal justeres til det nye medie. Selv ord og vendinger kan virke forskelligt fra medie til medie. Lad dem se at historien er til dem. 
  1. Vær struktureret. Start med at finde alle de medier du vil kontakte. Hav styr på hvilke medier der skal kontaktes i god tid, og hvilke der skal tættere på din udgivelse. 
  1. Tag højde for journalistens arbejdssituation. Sørg for at kontakte medier på tidspunkter, der passer med deres deadlines. Det er ærgerligt at sende oven i et redaktionsmøde eller lige efter deadline.  
  1. Sørg for at være klar med billedmateriale som fx et professionelt pressefoto og dit cover. Vedhæft billeder hvis det passer til din historie eller send link til drev, hvor journalisten nemt kan downloade. 
  1. Vær klar til interview – ind i mellem vil journalisten kontakte dig med kort deadline så sørg for at være klar og forberedt. 
  1. Spørg om du kan få citaterne til gennemsyn. Hvis det er radio, så hav styr på om det er live og hvis ikke hvor meget du evt. må få klippet ud, hvis du siger noget, du fortryder. Det er forskelligt fra medie til medie, om du kan ændre noget og hvor meget. Gør op med dig selv, hvor meget det betyder for dig. I nogle medier vil du ikke kunne ændre på dine citater, så det handler om at komme med udtalelser, du kan stå indenfor. 
Scroll to Top