Når du har en personlig vinkel til din bog, øger du chancen for at nå bredt ud i medierne.
Hvorfor nu det – er det ikke min bog, det skal handle om? Jo, men vi mennesker bliver bare tiltrukket af den personlige vinkel. Og husk: det er dig, der styrer vinklen.
Jeg er stor tilhænger af at trække på det personlige i en pressetekst om PR. Det er stærkt. Det virker. Gør du det rigtigt, så skaber det netop interesse for din bog.
Og det er ikke kun til romanen. Det kan bruges til de fleste bøger.
Men det handler selvfølgelig også om:
- Hvordan du har det med at åbne op for den personlige vinkel
- Om du kan finde den gode historie mellem dig og din bog
- Om der er et match mellem den personlige historie, og dem der køber bogen
En del forfattere er bekymret for, om det bliver for privat? Og det er en vigtig refleksion – for det er dig som forfatter, der skal trække en grænse og sikre at mediehistorie forbliver personlig og ikke privat.
Men hvad er privat, og hvad er personligt? Jeg vil beskrive det sådan her:
PRIVAT
I vores privatliv fortæller vi familie og nære venner selvoplevede historier, som bevæger sig frem og tilbage mellem det strengt private og det personlige. Vi deler detaljer i det private, som vi ikke deler med hvem som helst. Ikke nødvendigvis fordi de er pinlige, men fordi de er private. Detaljerne kan være en del af vores bearbejdning af noget, som har gjort stort indtryk på os.
PERSONLIGT
Historier på det personlige niveau kan sagtens handle om den samme oplevelse som den private. Den personlig historie indeholder dog færre detaljer. Historien fortæller vi for at illustrere en pointe eller en personlig erfaring med et emne af mere almen karakter. Detaljerne er nøje udvalgt og har ikke samme intimitetsgrad, hverken for fortælleren eller publikum og kan derfor bruges i professionelle sammenhænge som fx PR.
Som du kan se i denne oversigt over forskellen på det private og det personlige, så ligger der en vigtig skelnen i detaljeringsgraden. Noget af det man også skal bide mærke i, er det med hvor man er følelsesmæssigt i forhold til sin historie. Har man bearbejdet den og er man klar til at gøre den relevant for andre?
Personlige vinkler kan være egnet til såvel børnebøger, romaner, digtsamlinger og fagbøger. Det handler blot om at tænke det strategisk, men også at være bevidst om, hvordan du gør.
Jeg har selv prøvet at gå ud med personlige historier og har set, hvordan det åbner mediedøre. Men også at det handler om at holde tungen lige i munden og være i kontakt med sig selv og sine grænser. Jeg har hjulpet mange forfattere med at finde gode personlige vinkler til at lave PR for deres bøger. Hver gang er unik fordi den personlige historie skal tilrettelægges, så det giver mening i forhold til bogen, men også eventuelle hensyn til familie, venner, arbejdsplads mm.
Du er altid velkommen til at booke mig til en PR-sparring, så hjælper jeg dig gerne med at tilrettelægge en personlig vinkel, der kan skabe PR for din bog.